Zorgmedewerkers van Topaz (9 vestigingen in regio Leiden en de Bollenstreek) krijgen spontaan bloemen aangeboden van telers die hen willen bedanken. Een banketbakker trakteert op petit fours.
De zorg draait nog meer dan anders op volle toeren. Oorzaak corona. Bij Topas zijn op moment van schrijven geen besmettingen vastgesteld, wel zijn er tal van maatregelen genomen om de kans daarop zo klein mogelijk te houden. Iedere dag is er crisisberaad.
Extraatjes
De afdeling voeding (facilitair) besteedt in deze hectische tijd extra aandacht aan de zorgmedewerkers. Zij krijgen extraatjes: krentenbol, soepje, of iets anders om deze zware dagen door te komen, zegt Ron van der Laan, hoofd voeding en bestuurslid van WijGastvrij.
Voor de cliënten die kleinschalig wonen en niet naar buiten mogen zijn er voorzieningen getroffen. Iedere afdeling heeft van Topaz een mobiele telefoon ter beschikking gekregen waarmee bewoners – elk op hun beurt – contacten kunnen onderhouden met familie en bekenden.
Speciale app
Medewerkers van Topaz krijgen via een special app tips en suggesties om hun werk ondanks corona zo goed mogelijk te kunnen blijven verrichten. De organisatie heeft overigens niet te kampen met extra zieken. Het ziekteverzuim onder de medewerkers is gelijk gebleven.