Verrassen en Verleiden. Het was een interactieve middag. Vier workshops en een leveranciersmarkt. Het gebeurde op 16 oktober in het gebouw van ROC Midden Nederland Horeca in Nieuwegein.
WijGastvrij had het evenement samengesteld met zijn partners Sir Goodwill, Threewise Zorgacademie, Syndle en Apprendo. Zij namen ook de workshops voor hun rekening.
Deze opzet was niet eerder vertoond. Een en ander kwam tot stand nadat de organisatoren hadden geïnventariseerd wat de doelgroep eigenlijk wilde. Gastvrijheidsmedewerkers stellen prijs, zo bleek, op korte, interactieve workshops, proeverijen en de mogelijkheid elkaar te ontmoeten. Dat gebeurde ook op die 16de oktober.
Tijdens de workshop Gedrag en communicatie van Sir Goodwill liet een deelneemster weten te botsen met een dominante collega. “Ik ontloop haar zo veel mogelijk”, zei ze. Een salesman meldde dat hij met deadlines werkt en targets moet halen. “Dan moet je wel dominant zijn.” De vrouw: “Sales zou ook niets voor mij zijn.”
De dominante persoon zit in de allergie van de bescheiden collega, zo werd gemeld. Ze zijn beiden niet fout, je hebt ze ook allebei nodig. Advies van Sepp Rickley van Sir Goodwill: “Probeer uit te vinden wat jouw positie is in het DISC-profiel (dat bevat profielen met verschillende eigenschappen) en vind uit hoe je een connectie kunt maken met de patiënt of de collega die in jouw allergie zit.”
De workshop van Threewise was een zeer persoonlijk verhaal van Roland de Groot. Nadat bij hem begin dit jaar een vermoeden van prostaatkanker was gerezen, belandde hij in ziekenhuizen en klinieken. En nee, de patiënt staat niet altijd centraal, zo wijst zijn verhaal uit. Hij kwam zelfs in aanraking met een ‘verpleegster uit de hel’. En treft dan die ene voedingsassistent die veel goed maakt. Lees het verslag over deze en de andere workshops in Uitblinkers 32. Zie ook de digitale editie.