eten, drinken & gastvrijheid
Wij Gast Vrij

KLM-ers verhogen serviceniveau van verpleeghuis

Cabinemedewerkers

Zo’n 400 KLM-ers zijn de afgelopen twee jaar ingezet in het Amsterdamse verpleeghuis Eduard Douwes Dekkers. Het gaat om cabinemedewerkers die tijdelijk niet kunnen vliegen.

Het betreft een project van KLM en zorgorganisatie Evean. Medewerkers die door ziekte of zwangerschap tijdelijk niet kunnen vliegen, gaan als vrijwilliger aan de slag in de zorg. Dit is naar buiten gebracht in een persbericht.

V.l.nr: Saskia Osinga Joosse (Evean), Meraud Kelder (KLM) en Stella O’Sullivan (KLM).

Dit project  stimuleert de re-integratie van de KLM-medewerkers en het leidt tot blije gezichten bij de bewoners van het verpleeghuis. De samenwerking is inmiddels verlengd. Dit werd op 8 juli gevierd met een theatervoorstelling en muziekoptredens door KLM-ers in het verpleeghuis.

Extra wandeling

Saskia Osinga Joosse van Evean laat weten dat de ‘kernkwaliteiten’ van de KLM-ers naadloos aansluiten bij het werken in de ouderenzorg: zorgzaam karakter, empathisch vermogen, hulpvaardig, duidelijk communiceren. “Met een extra wandeling, samen een spelletje spelen, of simpelweg een goed gesprek maken zij de dag van onze bewoners extra mooi.”

Het idee voor de samenwerking kwam van KLM-manager cabinepersoneel Stella O’Sullivan. Haar oma woont in het genoemde verpleeghuis. Ze stelde vast dat er behoefte was aan extra vrijwilligers om bewoners meer fijne momenten te bezorgen.  

KLM heeft er ook voordeel bij. Conform de Wet Poortwachter wordt passend vervangend werk gezocht voor cabinepersoneel dat tijdelijk, door ziekte, niet kan vliegen. Dit lukt niet altijd binnen KLM zelf en daarom zitten medewerkers soms langere tijd thuis. Het verpleeghuis zocht naar vrijwilligers. En zo kwam de samenwerking tot stand.

Persoonlijke Informatie Lijst

Momenteel werken wekelijks 50 KLM-ers in het verpleeghuis. En er zijn overeenkomsten tussen de twee vakgebieden, zo is gebleken. Net als bij vluchten start men elke ochtend met een briefing. Bijzonderheden voor de dag worden besproken. Mensen werken, net zoals aan boord, met een maatje.

Daarnaast is er een PIL, een Persoonlijke Informatie Lijst, die informatie over bewoners bevat, zoals interesses en persoonlijke voorkeuren. Stella O’Sullivan: “Dergelijke informatie hebben wij ook bij de KLM. Zo kunnen we inspelen op de persoonlijke behoefte van onze klanten en in dit geval dus van de bewoners.”

AM Fish