Dat je met het vertellen van verhalen mensen kunt beïnvloeden is bekend. Maar hoe pak je dat aan? Daarover ging de workshop Storytelling van de Wijs Academie van WijGastvrij.
Plaats van handeling was het Diakonessenhuis te Utrecht, vrijdagmiddag 22 november. John Hokkeling van Syndle gaf de workshop voor een kleine groep managers in de zorg. Rode draad van het verhaal was beïnvloeding, positieve beïnvloeding welteverstaan. Hoe krijg je patiënten en cliënten zover dat ze gezond gaan eten en leven?
Try-out
Door middel van anekdotes, filmpjes en oefeningen ging Hokkeling te werk. Het was de eerste keer dat hij deze workshop gaf, een soort try-out. Hierbij ging het niet om het aanknopen van louter leuke praatjes ter vermaak, maar om verhalen die er toe doen.
De cursusleider maakte duidelijk dat mensen zich makkelijk laten beïnvloeden. Een babyvierling die begint te schateren als de vader begint te lachen. En daarmee stopt als de vader stopt. Spiegelgedrag dus. Ook bij het rondje voorstellen bleek dat. De eerste persoon, John Hokkeling in dit geval, zet de toon, de anderen stellen zich op dezelfde manier voor als hij.
Impact beelden
Beelden hebben een grote impact. Vooral beelden die mensen raken. Als voorbeeld zag de groep de foto van het dode jongetje op het strand, aangespoeld, een uitwas van de vluchtelingencrisis, een foto die de wereld schokte.
Het bericht dat die crisis duizenden mensen het leven kostte, maakt minder indruk dan het beeld van dat ene jongetje. En als je zegt dat vorige week zes mensen zijn overleden als gevolg van legionella maakt dat meer indruk dan de mededeling dat de douchekoppen niet aan de norm voldoen.
Verder is vraag waaróm je iets doet belangrijk. Zo maakte Martin Luther King heel goed duidelijk waaróm hij iets deed. Het leverde hem miljoenen volgelingen op over de hele wereld. Andere ‘strijders’ hadden soortgelijke boodschappen, maar vertelden niet waaróm. Zij bleven anoniem.
Apple
Volgens Hokkeling is dat ook de reden waarom Apple zo groot is geworden. Niet direct door de apparaten die ze maken en verkopen, maar vooral door de boodschap dat ze in alles wat ze doen het verschil maken.
In het laatste deel van zijn inleiding vertaalde Hokkeling dit naar de gastvrijheidsmedewerkers. Ze kunnen inspelen op het feit dat dat de inname van eiwitten belangrijk is door de patiënt of cliënt als eerste te vertellen dat eitjes en kwark zo lekker zijn. Het gevolg is dat ze deze eiwitrijke producten snel zullen kiezen.
Als de cliënt daar geen zin in heeft wordt verteld dat er ook lekkere broodjes zijn. Lukt ook dat niet dan komen croissantjes en dergelijke aan bod. Als eerste dus het gezonde werk aanbieden, daarna de minder gezonde gerechtjes.