Een aantal medewerkers – samenwerkers genoemd – van Hutten is als gevolg van de coronacrisis versneld opgeleid tot voedingsassistent. Zij hebben gewerkt in ziekenhuis Bernhoven, zo blijkt uit een persbericht van Hutten.
In het persbericht verstrekt hutten een terugblik op de afgelopen maanden in ziekenhuis Bernhoven te Uden. Aldaar verzorgt Hutten het eten en drinken voor patiënten, bezoekers en medewerkers. Het waren hectische maanden. Extreem, verdrietig, ellendig. “Toch werd een gecontroleerde aanpak doorgevoerd.”
Spoedscholing
Een van de maatregelen die men trof had betrekking op het versneld opleiden van voedingsassistenten. Terwijl de afdeling Care & Cure alle zeilen moest bijzetten, zit een deel van de Hutten-collega’s vanaf de lockdown thuis.
Een aantal medewerkers van Business Catering & Horeca (bedrijfsrestaurants en horeca outlets) werd versneld opgeleid tot voedingsassistent. Een diëtist van Bernhoven verzorgde een spoedscholing Voedingsleer voor hen.
Emotioneel zwaar
In het persbericht laat contractmanager Lieke van den Boogaard weten veel bewondering te hebben voor de gastvrouwen. “Het was voor hen emotioneel zwaar. Ze kregen niet alleen te maken met ongelooflijk zieke mensen en veel leed, maar ook met werkprocessen die steeds veranderden.”
De strenge maatregelen qua beschermingsmiddelen speelden ook mee. Elke keer als de gastvrouwen contact hadden met patiënten moesten ze volledig in beschermende kleding: pak, handschoenen, beschermingsbril en mondmasker op. “Daar zijn ze heel flexibel mee omgegaan.”
Collegiaal supportteam
De gastvrouwen, de koks, de keukenmedewerkers en de medewerkers horeca konden, net als de medewerkers van Bernhoven, gebruik maken van het ‘collegiaal supportteam’. Dit team begeleidt medewerkers van het ziekenhuis op het gebied van emotioneel welzijn, vitaliteit en ziekteverzuim.