Als columnist van Uitblinkers verkeer ik in de luxe positie dat ik vooraf al artikelen kan inzien en zo – ruim voordat u als lezer het mooie magazine in uw handen heeft – weet wat er komen gaat. Soms biedt dat inkijkje verrassende of grappige inzichten in de wereld van gastvrijheid.
Column Geert Hilferink
Zo heb ik met veel plezier het interview met Laura de la Mar gelezen. Mooi om te zien hoe mensen aankijken tegen hun vakgebied en hun bedrijf. Maar als ik heel eerlijk ben, moet ik bekennen dat ik tijdens het lezen ervan wel een paar keer in de lach schoot. Om het maar even heel bot (en misschien ongastvrij) te zeggen: wat een open deuren worden door haar ingetrapt!
Hand in eigen boezem: ik ben zeker geen specialist, wel ervaringsdeskundige als het gaat om gastvrijheid in de zorg. En gastvrijheid draait ongetwijfeld om veel meer dan alleen een glimlach van de mensen in witte tenues aan je bed en achter de receptie. Toch is dat voor mij als patiënt of cliënt wel het belangrijkste. Het gevoel dat je welkom bent en dat er aandacht en een beetje tijd voor je is.
Het feit dat Laura de la Mar maar liefst 258 pagina’s nodig heeft om ‘Het Geheim van Gastvrijheid’ te verklaren, is waarschijnlijk bewijs van mijn onkunde, al blijf ik mijn visie trouw.
In mijn ogen is het heel simpel. Gastvrijheid zit in mensen. Aan bed en in bed, voor en achter de balie. En als ze die gastvrijheid even niet tonen, mag je daar best iets van zeggen. Geloof mij maar: gastvrijheid is geen kunst! Laat de glimlach het altijd winnen van het chagrijn!
Geert Hilferink schrijft als redacteur voor verschillende uitgaven, waaronder Uitblinkers. Zijn nieuwste column ‘Wat een toetjesboer niet kent….’ verscheen in Uitblinkers 12.