De werkdruk is hoog in de zorg. En toch wil je zorgen voor lekker eten en beleving aan tafel. Vraag eens hulp aan de familieleden en andere mantelzorgers. Dat vinden ze helemaal niet erg, schrijft Wenda Linthorst in haar column.
Als onderzoeker ben ik gewend om gedrag van mensen te observeren. Bezoekt iemand zijn opa of oma bijvoorbeeld in een verpleeghuis en heeft diegene even niets te doen? Dan wordt diegene vaak ongemakkelijk, grijpt naar de telefoon of wordt onrustig. Om er voor te zorgen dat mensen zich meer thuis voelen, kun je ze een klein klusje geven. Vraag of ze willen helpen de tafel te dekken, de groente te snijden of eens mee te kijken naar wat lekkere recepten.
Ongeorganiseerde zorg
Vorig jaar hebben we bij Keukentijgers een actie gehad, gericht op vrijwilligers in de zorg. We zorgden voor – gratis – getrainde vrijwilligers en benaderden zorgorganisaties. Verbazingwekkend hoe slecht het contact met de zorgorganisaties verliep. Ze belden niet terug. Een organisatie zei: “We hebben het echt te druk voor vrijwilligers.” Tijd om dat dus wat kleiner aan te pakken.
Kleine stapjes
Terug naar het kleinkind op bezoek bij opa. Blijf stimuleren dat mensen meer op bezoek komen. Veel mensen van 75 jaar en ouder voelen zich volgens de overheid eenzaam: 56% eenzaam en 12% zelfs zeer eenzaam. Persoonlijke aandacht is belangrijk om gelukkig te zijn.
Samen koken!
Een soto ayam – Indische kippensoep – eten met alle familie en bewoners. Jij maakt de pan soep en je vraagt de familieleden om de tafel te dekken, eieren te pellen, garnituren in de soep te doen, te serveren. Een statisch bezoek verandert in een activiteit. Kijk ook even bij welke bewoner de ogen gaan glimmen van pret. Voor familie is het fijn om af en toe de familieleden van andere bewoners te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.
Appeltaartrace
Daag de familie uit om eens per maand op zondag appeltaart te komen maken. Actie in de keuken, de geur van kaneel en wellicht dat een bewoner een appeltje mee wil schillen. Beoordeel het resultaat met de bewoners, het team en de andere gasten. Geef een cijfer. Een maand later reik je de gouden pollepel uit.
Laat familie voor je werken om meer geluksmomentjes te creëren bij de bewoners!
*Wenda Linthorst houdt zich al tien jaar bezig met neuromarketing en nudging. Eerst via Consumatics voor diverse markten en nu specifiek gericht op de zorg met Keukentijgers. Deze column verscheen in Uitblinkers 24.