Het leven moet centraal staan in de zorg, niet de zorg. We moeten het verpleeghuis zien als een leefcentrum of een leefhuis, aldus Wenda Linthorst van Keukentijgers op LinkedIn.
Ze laat weten dat er in de ouderenzorg veel geprobeerd wordt, maar dat we nog steeds “niet in staat zijn om structureel mensen in reguliere verpleeghuizen écht een waardevol leven te geven”.
Ze ziet verbetertrajecten, externen die binnen vliegen, personeelsverloop waar je u tegen zegt, ziekte en meer. “En als je naar elk teamlid kijkt, is er niets aan de hand. Je ziet iemand met hart voor de zaak die in de meeste gevallen echt bergen werk verzet, veel liefde voor de bewoners en het werk toont.”
Maar het ontbreekt aan het neerzetten van een gestructureerd, duurzaam en succesvol bedrijf, schrijft Linthorst. “We kunnen er heel ingewikkeld over doen, het is gewoon een bedrijf.”
Groot verschil
In de zorg draait het allemaal om zorg. En de managers zijn veelal afkomstig uit de zorg. Een groot verschil met andere organisaties. De manager van een hotel hoeft niet zelf een bed op te kunnen maken, de directeur van een bioscoop hoeft niet alles van films af te weten.
En dan verder: “Als we naar het verpleeghuis kijken als leefcentrum, of leefhuis, kunnen we het laten aansturen door die bioscoopdirecteur of door de manager van een hotel. De shiftmanagers zijn, net als bij die bioscoop of dat hotel, mensen met een oplossingsgerichte insteek en operationele talenten.”
Gastheren
Er zijn gastheren en gastvrouwen over de dag heen. Teamleden zijn digitaal vaardig en onderhouden contacten met de familie, uploaden eens een foto van een activiteit en gaan het gesprek aan met de bewoners en de betrokkenen, aldus Linthorst.
“De zaken die zorg gerelateerd zijn”, schrijft ze “moeten gedaan worden door de mensen die ervoor geleerd hebben. Professionals wanneer nodig, maar leven gaat vóór zorgen.”
Om te besluiten met: “Ik los zeker niet meteen het hele personeelsprobleem op. En ik zie vast nog zaken over het hoofd, maar als we de reguliere verpleeghuiszorg willen verbeteren, de kosten willen verminderen en er echt voor de bewoners willen zijn in de laatste 9 maanden van hun leven, dan moet het leven centraal staan, niet de zorg.”