De Horecava die na lange tijd weer eens gewoon kon doorgaan, kende geen grote verrassingen maar wel ruim 61.000 bezoekers. Daaronder ook ‘de nodige’ managers en medewerkers uit de zorg. En een groepje cliënten.
In 2020 vlak voor de uitbraak van de coronapandemie vond de Horecava nog een keer plaats, daarna was het hommeles. Geen live vakbeurs meer, zoals we die kennen, maar enkele digitale pogingen waar mensen al snel genoeg van kregen.
Van 9 t/m 12 januari was het weer zo ver. Eindelijk. Ruim 61.000 bezoekers passeerden de toegangspoorten. Ook op de laatste dag, donderdag 12 januari, waren de hallen van RAI Amsterdam goed bezet. Met veel bezoekers en een uitgebreid aanbod.
En met tientallen innovaties, al waren die niet echt verrassend. Veel duurzame oplossingen op het gebied van verpakking bijvoorbeeld. Circulariteit was een onder onderwerp dat aandacht kreeg. Het hergebruik van producten. De schijnwerpers werden uiteraard ook gericht op plantaardige voeding of wel plantbased food.
Andere onderwerpen die aandacht kregen waren personeelstekorten, prijsstijgingen en inflatie. Links en rechts werden mogelijke oplossingen aangedragen zoals automatisering, zelfbediening (biertap voor gasten) en efficiënter werken.
Bezoekers uit de zorg konden ook het nodige van hun gading vinden op de beursvloer. Keukenapparatuur en vaatwassers bijvoorbeeld. Een hal vol. Vegan producten te kust en te keur. Op dat gebied zijn er grote en vooral veel stappen gezet, zo werd duidelijk.
Oplossingen op het gebied van maaltijdtransport waren er ook. Zoals bij Hofland Grootkeuken en Maaltijdtransport. We krijgen hier een uiteenzetting over het “echte partnerschap” en zien een trofee ‘Partnership as it should be’ die Hofland heeft mogen ontvangen van Devapo (grootkeukenapparatuur) dat even verderop een stand heeft.
Christa Hofland neemt ons voor de gelegenheid mee naar de stand van het bedrijf dat haar de trofee heeft overhandigd. Martijn Veltman van Devapo over Hofland Grootkeuken. “De naam van de trofee zegt het al. Hofland stelt zich op als een echte partner van haar klanten. Zien we graag. Zo werken wij ook.”
De beurs kende trouwens enkele opvallende bezoekers. Nynke Gude, coördinator gastvrijheid van woonzorgcentrum De Buitenhof in Amsterdam, bezocht de Horecava met een groepje hoogbejaarde van zorg afhankelijke bewoners.
Zodat ook zij kennis konden nemen van de laatste trends op het gebied van eten en drinken. Een sympathiek gebaar. Maar de Horecava wil vooral beslissers naar binnen halen omdat die goed zijn voor de business. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten, want als het goed is, zijn de bewoners de beslissers in de zorg.