Iedere medewerker kan gastvrij zijn. Sommigen moeten alleen een beetje geholpen worden, zegt John Hokkeling in een interview met Uitblinkers.
Hoe krijg je medewerkers die gastvrijheid ogenschijnlijk niet zo belangrijk vinden tóch zo ver dat ze zich meer gastvrij gaan gedragen op het werk? John Hokkeling verdiepte zich in die vraag en in de vraag waardoor het komt dat cultuurveranderingen in slechts twee van de tien gevallen volledig lukken.
Er bestaan misvattingen als het gaat om gastvrijheidsbeleving onder medewerkers in de zorg. Een daarvan is de opvatting dat gastvrijheid in het DNA van de meeste mensen zit, maar bij sommigen niet. “Dat laatste is niet correct”, zegt John Hokkeling, organisatiedeskundige van SYNDLE.
“Ieder mens heeft gastvrijheid in zijn of haar DNA. Het is zelfs wat ons mens, mens maakt. Je moet sommigen alleen helpen om het er ook uit te laten komen. Dat is wat mij betreft het nieuwe trainen.”
Hoe dat in zijn werk gaat is te lezen in het interview met Hokkeling vanaf pagina 24 in Uitblinkers 29, zie ook de digitale versie.