eten, drinken & gastvrijheid
Wij Gast Vrij

80 medewerkers van ziekenhuis ziek

Voedselvergiftiging

Medewerkers van het South Peninsula Hospital in Homer (Alaska) zijn onwel geworden na het eten van een Cubaanse sandwich. Deze sandwich bevatte vlees dat onvoldoende gekoeld was.    

Ongeveer 80 ziekenhuismedewerkers in Homer werden ziek van een Cubaanse sandwich, zo bleek na onderzoek. De oorzaak ligt waarschijnlijk bij het ‘draadjesvlees’ waarmee het broodje was belegd, aldus Jeremy Ayers, specialist voedselveiligheid, tegen een verslaggever van Anchorage Daily News.    

Deskundigen hebben vastgesteld dat het Homer-incident waarschijnlijk is veroorzaakt door een ziekteverwekker die verband houdt met gekookt vlees en gevogelte, Clostridium Perfringens genaamd. Het is een veelvoorkomende oorzaak van voedselvergiftiging, overal ter wereld aanwezig, ook in Nederland.  

Gifstoffen

Gebrekkige koeling speelt bij het ontstaan en vermenigvuldigen van deze ziekteverwekker de hoofdrol. Als je vlees te langzaam terugkoelt of niet koud genoeg bewaart kunnen de sporen van bacteriën groeien en zich door het voedsel verspreiden. Na consumptie kunnen deze bacteriën gifstoffen produceren in het menselijk lichaam.

De broodjes die de voedselvergiftiging veroorzaakten, waren overigens niet afkomstig uit het ziekenhuis, maar uit een lokaal etablissement. De betreffende sandwich werd niet verkocht aan het grote publiek, zo is gemeld. Ook patiënten bleven ervan gevrijwaard. De meeste symptomen verdwenen binnen 24 uur.

Voorkomen

De bacterie Clostridium Perfringens kan behalve in vlees ook voorkomen in kruiden en specerijen, meldt het Voedingscentrum. Besmetting is te voorkomen door bereide producten snel af te koelen tot 4°C, niet langer dan twee dagen in de koelkast te bewaren en restjes voor gebruik goed te verhitten. Voor meer informatie klik hier.

Geplaatst in Tip
AM Fish
Zorgtotaal 2021