Problemen op het werk? Kaart ze aan. Ga het gesprek aan met jouw leidinggevende. Maak duidelijk wat er beter kan.
Het is niet altijd en overal koek en ei op de werkvloer. Spanningen en stress kunnen zich voordoen. Daar praat je wellicht makkelijk over met je collega’s, maar wat minder makkelijk met je leidinggevende. Die drempel is wat hoger. Maar zo’n gesprek kan veel oplossen. Hoe pak je het aan? PGGM&Co verstrekt tips.
Het gaat om de volgende vijf tips: 1) Bereid het gesprek voor. 2) Zorg dat er contact is voor je het gesprek begint. 3) Maak een en ander concreet. 4) Vraag tijdens het gesprek naar ideeën van je leidinggevende. 5) Maak duidelijke vervolgafspraken.
Goed voorbereiden dus en concreet zijn. Ervoor zorgen dat het gesprek ook wat oplevert. Ook echt de aandacht vragen van de ander. Duidelijk zijn. Aangeven wat je verwacht. Voorbeelden aandragen.
Stel vragen aan je leidinggevende zoals: Hoe zie jij dit voor je? Denk zelf mee en bied hulp aan. Als je je doel tijdens het gesprek niet bereikt, maak dan samen een vervolgafspraak om verder te gaan waar jullie gebleven zijn. “Zo loop jij met een gerust gevoel de ruimte uit.”
De complete bijdrage van PGGM&Co vindt je hier.