Een grote groep zorgmedewerkers ondervindt nadrukkelijk de negatieve gevolgen van de prijsstijgingen. Leidinggevenden zouden deze problemen bespreekbaar moeten maken.
Die oproep doet Henriëtte Davelaar, directeur van PGGM&CO, de ledenorganisatie van coöperatieve pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM , in Uitblinkers 24. De financiële moeilijkheden laten mentaal sporen na bij medewerkers die daarnaast kampen met een hoge werkdruk en de naweeën van corona, zegt ze.
Dit blijkt uit onderzoek dat PGGM&CO heeft laten uitvoeren onder bijna 1.000 zorg- en welzijnsmedewerkers en 1.000 medewerkers uit andere sectoren.
De huidige prijsstijgingen van onder andere energie, brandstof en boodschappen trekken een flinke wissel op het financiële welzijn van zorg- en welzijnsmedewerkers. 90% van hen merkt de negatieve gevolgen in de portemonnee. Twee derde merkt er zelfs heel veel van, meldt PGGM&CO.
“Met de winter voor de deur nemen de zorgen alleen maar toe”, zegt Davelaar. “Daarom moeten managers en werkgevers alert zijn. Velen vinden dat de financiële gesteldheid van hun medewerkers een privékwestie is. Begrijpelijk, maar ze kunnen juist nu het verschil maken door het gesprek hierover aan te gaan.”
Privéproblemen, zoals geldzorgen, kunnen op het werk mentaal en fysiek hun weerslag krijgen. Denk aan een stijgend verzuim, meer fouten, minder productie, vermoeide uitstraling, prikkelbaarheid, emotioneel gedrag en kort lontje, aldus Davelaar.
De manager kan de geldproblemen van de medewerker niet oplossen, hij kan ze wel bespreekbaar maken en tips aandragen, zoals het inschakelen van een geldcoach. Meer tips en suggesties vindt je in het interview met Davelaar in Uitblinkers 24.