eten, drinken & gastvrijheid
Wij Gast Vrij

Voorkom hoofdpijn op corona-afdeling

Drink en eet

Vier uur lang doorwerken zonder dat je iets kunt eten of drinken. Op een corona-afdeling kan dat nodig zijn. Hoe voorkom je hoofdpijn?

Wie werkt op een afdeling voor coronapatiënten draagt beschermende kleding en een masker. Eten of drinken terwijl je deze kleding draagt, mag niet, want dat levert besmettingsgevaar op, aldus Eten + Welzijn.

Het gevolg is dat medewerkers vaak vier uur lang niets kunnen eten of drinken. “Met als gevolg dat ze na de dienst vaak last hebben van hoofdpijn, duizeligheid, sufheid of flauwvallen. Hoe kun je dit voorkomen?” Eten + Welzijn wijst op tips van het Voedingscentrum.

Drink voldoende

Hieronder enkele tips van het Voedingscentrum. Drink voor en na de dienst en in de pauze voldoende: 1,5 tot 2 liter per dag. Bij lichamelijk zwaar werk of warme temperaturen zal dit eerder richting de 2 liter zijn.

Te veel drinken is evenwel niet goed. De nieren kunnen 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken. Ga niet bufferen door extreem veel te drinken. “Om een indruk te geven van hoeveel je kunt drinken: sporters raden we aan om voor het sporten ongeveer 500 ml te drinken.”

Neem liever water dan frisdrank.

• Neem vooral water, thee, koffie en melk of karnemelk.
• Liever geen frisdranken of energiedranken als dorstlesser. “Naast dat deze dranken niet gezond zijn, zorgt het hoge suikergehalte ervoor dat je lichaam het vocht minder goed opneemt.”

Eten

Eet voor je gaat werken, tijdens je pauze en na je werk een normale gezonde hoofdmaaltijd. Afhankelijk van je dienst is dit een ontbijt, lunch of avondmaaltijd. Drink hierbij voldoende.

Eet gezond. Zorg dat je voedingsstoffen binnenkrijgt zoals eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Met voldoende koolhydraten kun je langer doorwerken voordat je de ‘man met de hamer’ tegenkomt. Gezonde voedingsmiddelen met koolhydraten zijn bijvoorbeeld volkorenbrood, muesli en volkoren pasta.

Voedingsmiddelen die eiwit en vezels bevatten geven langer een vol gevoel. Neem bijvoorbeeld volkorenboterhammen met kaas, ei, notenpasta of pindakaas.

Beperk zout

Beperk eten met veel zout. Zout eten zorgt voor dorst. Hoge gehaltes aan zout zitten bijvoorbeeld in kant-en-klaarmaaltijden, soepen, sauzen en hartige snacks.

Hoeveel je nodig hebt op een dag kun je opzoeken in de ‘Schijf van Vijf voor jou’-tool op de site van het voedingscentrum: https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx

Meer informatie over gezond eten en drinken vind je op de site van het Voedingscentrum.

Posted in Tip