eten, drinken & gastvrijheid
Wij Gast Vrij

Warm drankje verhoogt gevoel van gastvrijheid

Warme drankje Promotieonderzoek

Een warm welkomstdrankje geeft gasten een groter gevoel van gastvrijheid dan een koud welkomstdrankje. Dat is in een theater onderzocht.

Uit het onderzoek blijkt dat fysieke warmte – dat drankje bijvoorbeeld – mentale warmte teweegbrengt. Fysieke transparantie geeft mentale transparantie en fysiek comfort geeft mentaal comfort, zo blijkt.

Verwarmde stoel

Het onderzoek werd verricht door Ruth Pijls, senior docent en onderzoeker bij Saxion Hogeschool in Deventer. Afgelopen 6,5 jaar deed ze promotieonderzoek bij de Universiteit Twente (UT) over ´gastvrijheid vanuit het perspectief van de gast´, meldt Jeeves.nl.

Tal van aspecten met betrekking tot de gastvrijheidsbeleving werden onderzocht. Het effect van het warme drankje was daar een van. Daarnaast blijkt dat een verwarmde stoel in een selfservice restaurant bijdraagt aan care ofwel zorg of geborgenheid.

Hout en stof zijn warm

Ook materialen spelen een rol bij de gastvrijheidsbeleving. Ze kunnen de gast een warm gevoel bezorgen, maar pas op, materialen kunnen ook tegenstrijdige boodschappen afgeven. Hout en stof zijn bijvoorbeeld warme materialen, maar voelen minder hygiënisch. Staal en glas zijn minder warm, maar communiceren wel weer hygiëne, aldus Ruth Pijls.

Ze heeft een tip voor zorgorganisaties. Die zouden ervoor kunnen kiezen om voor alles wat we met onze handen aanraken glas en staal te gebruiken. Stoelen zouden daarentegen zacht en comfortabel moeten zijn. “Zo communiceer je care en hygiëne”, aldus Pijls.

Menselijke factor

Uit het onderzoek komt overigens naar voren dat de menselijke factor het allerbelangrijkst is in de gastvrijheidsbeleving. Pijls: “Medewerkers kunnen met hun gedrag bijvoorbeeld een niet zo up-to-date omgeving compenseren. Maar een prachtige omgeving compenseert geen verkeerde opmerking van een medewerker.”

Geplaatst in Tip
AM Fish
Zorgtotaal 2021