In de zorg hebben veel medewerkers last van werkdruk. Dat leidt tot stress en als het tegenzit tot burn-out. Je kunt er wat aan doen.
Dat zegt Thérèse Boer, gastvrouw, ondernemer en samen met haar man Jonnie Boer eigenaar van toprestaurant de Librije en nog wat aanverwante ondernemingen. Ze weet wat werken is.
Gestrest
In een interview in Uitblinkers 1 liet ze weten dat werkdruk vaak in je hoofd zit. “Je ziet aan mensen als ze gestrest zijn. Dan denk ik: zet die drukte uit je hoofd en begin de dag met een andere instelling. Zeg tegen jezelf; het is druk maar we gaan er een mooie dag van maken, we gaan het regelen.”
Overleg regelmatig
Overleg regelmatig met de collega’s, adviseert Thérèse. Dat hoeft maar vijf minuten te duren. “Daarna weet iedereen wat er speelt en wat er van hem wordt verwacht. Wij doen dat voor iedere lunch en voor ieder diner.”
Chef draai mee!
Ze adviseert leidinggevenden in de zorg om zelf mee te draaien. “Wij doen dat ook. We geven het goede voorbeeld. Als de zorgmanager alleen maar rondloopt en de medewerkers niet begeleidt, wordt het niet beter. Opereer als tea, vul elkaar aan, pas dan haal je het optimale eruit.”