eten, drinken & gastvrijheid
Wij Gast Vrij

Zo bevorder je interactie

Management

Hoe je interactie bevordert op het gebied van gastvrijheid. Lijkt makkelijk, maar in de praktijk verloopt het vaak niet naar wens. En dat is in de meeste gevallen geen onwil, zegt Laura de la Mar van Gastvrijheid in Bedrijf.

Neem belemmeringen weg

Door oog te hebben voor zaken die medewerkers belemmeren in gastvrijheid, ben je al een eind op weg, adviseert Laura. “Probeer die belemmeringen weg te nemen. In de zorg is het vaak geen issue dat mensen niet gastvrij willen zijn, dat zit juist in ze. Maar ze moeten ook de gelegenheid krijgen om dat in de praktijk te brengen. Leidinggevenden moeten hier meer aandacht voor hebben.”


In de praktijk kunnen tal van belemmeringen de medewerkers parten spelen. De hoge werkdruk bijvoorbeeld. “Of dat medewerkers veel tijd kwijt zijn met onhandige, administratieve handelingen. Of strubbelingen met collega’s die niet worden uitgepraat. Daar kom ik achter als ik met teams in gesprek ga.”

Werkdruk tegengaan

Ook met betrekking tot het tegengaan van hoge werkdruk heeft ze een tip. Daarover: “Het is me opgevallen dat sommigen veel last hebben van een hoge werkdruk, terwijl diezelfde werkdruk bij anderen minder problemen veroorzaakt, die blijven gastvrij als de werkdruk oploopt.”

Dat heeft een oorzaak zegt ze. “Als je gastvrij en sociaal bent, maakt je lichaam gelukshormonen aan. Een natuurlijke bescherming tegen stress. Als je de tijd neemt en je niet laat opjutten heb je meer plezier in je werk en ben je minder gestrest. Dit vraagt om een andere mindset. Gastvrij zijn beschermt tegen stress.”

Zie het interview in Uitblinkers 11.

Posted in Tip